صور خیال در اشعار عاشورایی چهار شاعران معاصر شیراز(1-احد ده بزرگی 2- مرحوم محمد خلیل جمالی «مذنب» 3- محمد مرادی 4- خانم افروز عسکری)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - پژوهشکده ادبیات
- نویسنده زینب گرامی
- استاد راهنما هادی حیدر نیا
- سال انتشار 1392
چکیده
یکی از غنی ترین و ارزشمند ترین انواع اشعار فارسی شعر عاشورایی با موضوع حماسه عظیم عاشورا است که در زبان فارسی جزو ادبیات آیینی قرار می گیرد. شعر و ادب آیینی به لحاظ محتوایی از چنان گستره دامنه داری برخودار است که کمتر اثر منثور و یا منظومی را می توان در عرصه زبان فارسی نشان داد که از نظر موضوعی در حیطه این نوع ادبیات قرار نداشته باشد. ادبیات آیینی از نظر ساختار لفظی و نمای بیرونی و به کارگرفتن انواع سبک ها، شگردهای هنری و آرایه های لفظی و معنوی، تفاوتی با سایر ادبیات رایج در زبان فارسی ندارد. آنچه ادب آیینی را ممتاز می سازد شاکله معنوی و بار محتوایی آن است. ازجمله شاعران معاصر که قبل از انقلاب و بعد از انقلاب موضوع عاشورا را در اشعار خود انعکاس داده اند جمعی از شاعران فارس هستند. در این پژوهش باتوجه به گسترش فرهنگ عاشورایی در کشور و سهم اهالی و شاعران فارس در این زمینه به بررسی و معرفی چهار شاعر نامدار شیراز (احد ده بزرگی، محمدخلیل جمالی مذنب، محمد مرادی و افروز عسکری) پرداخته می شود که هدف اصلی و عمده آن ارزیابی انواع صور خیال در آثار منظوم و منثور اشعار عاشورایی این چهار شاعر معاصر شیرازو معرفی موفق ترین شاعراز نظر ابتکار و نوآوری در شعر آیینی است. در این میان وجود مراثی زیبا همراه با آرایه و صور خیال قوی در شعر شاعران نکته مهمی است که نباید نادیده گرفت.
منابع مشابه
صور خیال در اشعار قیصر امینپور
صورخیال جوهر اصلی و عنصر ثابت شعر است و چیزی است که از نیروی تخیل حاصل میشود. صور خیال معیار ارزش و اعتبار هنری شعر است. در هیچ یک از آثار ادبی در طی ده قرن گذشته اثری در نقد علم بلاغت به اهمیت صور خیال نیست مجموعه تصاویر حاصل از انواع صور خیال (استعاره، تشبیه، مجاز، کنایه) در دیوان هر شاعری بیانگر لحظههایی است که با درون و جهان درونی او سرو کار دارد. بررسی آثار شاعران انقلاب و دفاع مقدس از ...
متن کاملمقایسه میزان استفاده از صور خیال در شعر چهار شاعر معاصر
در بررسی شعر معاصر به دلیل بر هم ریختن ساختارهای هزارسالۀ شعر فارسی این تصور پیش میآید که ممکن است نوع و روشهای کارکرد صور خیال در شعر معاصران با شاعران سلف متفاوت باشد. برای کشف این موضوع، چهار شاعر؛ مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، فخرالدین مزارعی و حسین منزوی از جریانهای مختلف شعر معاصر فارسی انتخاب شدند تا پژوهشی در زمینهها و میزان استفادۀ صور خیال در شعر آنها صورت گیرد. د...
متن کاملتطبیق صور خیال در اشعار جان دان و صائب
اشعار سبک هندی به سبب عناصر خیالانگیز و ایماژپردازیهای آن، در خور تأمّل شناخته شده است؛ و از لحاظ تبیین کلام، سرودههای این سبک به اشعار متافیزیکی شاعران قرن هفدهم انگلیس میماند. این نوع شعر از ایجاز، دقت و معنای خاصی برخوردار است و در عین اختصار سرشار از معانی بدیع و عمیق میباشد. در این گفتار پارهای از اشعار جان دان و صائب تبریزی مورد مقایسه قرار میگیرد، و به ن...
متن کاملتطبیق صور خیال در اشعار جان دان و صائب
اشعار سبک هندی به سبب عناصر خیالانگیز و ایماژپردازیهای آن، در خور تأمّل شناخته شده است؛ و از لحاظ تبیین کلام، سرودههای این سبک به اشعار متافیزیکی شاعران قرن هفدهم انگلیس میماند. این نوع شعر از ایجاز، دقت و معنای خاصی برخوردار است و در عین اختصار سرشار از معانی بدیع و عمیق میباشد. در این گفتار پارهای از اشعار جان دان و صائب تبریزی مورد مقایسه قرار میگیرد، و به ن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد - پژوهشکده ادبیات
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023